دکتر محمدمهدی تسخیری تاکید کرد؛

 امام خمینی (ره) بر این باور است که انسان اسم اعظم الهی است

تاریخ انتشار:

رهبری انقلاب اسلامی هیچ انحرافی از راه راست را نپذیرفته و شعار اسلام اصیل محمدی را شامل همه فرقه‌ها، ملیت‌ها و میهن‌های اسلامی، احترام به ادیان و اعتقاد به همزیستی مطرح کرده است.

گفتمان توحیدی اخلاقی‌ امام‌ خمینی (س) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به مناسبت سی و چهارمین سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (س) نشست «گفتمان توحیدی اخلاقی‌ امام‌ خمینی (س) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو»، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه در هتل کوثر تهران برگزار شد.

در این نشست که با حضور کارشناسان داخلی و خارجی همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب سخنان خود را با آیه‌ ۳۶ سوره نحل آغاز کرد: برای هر امتی پیامبری فرستادیم که خدا را بپرستند و از ستمگر دوری جویند، پس از آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرد و از آنان کسانی بودند که گمراهی بر آنان محقق شد.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: شناخت هر پدیده ای در عالم هستی در گرو شناخت حيثيات مختلف آن است و گرنه ممکن است انسان در نگاه و برخورد با این پدیده دچار اشتباه شود. به همین جهت در این نشست که در مورد گفتمان توحیدی اخلاقی امام خمینی (ره) به پنج نکته اشاره می‌کنم. اولین نکته این است که پدیده انقلاب اسلامی ایران نیازمند شناخت رویکرد، رهبری و اهداف آن است.

 وقتی هدف انبیا و اولیا و حواریون و صالحان را در ادیان آسمانی جست‌وجو می‌کنیم، در کتب آسمانی آنها راه ر ا روشن و بدون ابهام می‌یابیم. آیه سی و ششم سوره نحل به این راه اشاره می‌کند. هدف اين است که خدا را عبادت کنند و از ظالم دوری کنند. این ترازویی است که در انقلاب امام راحل ملاک بود.

رهبری انقلاب اسلامی هیچ انحرافی از راه راست را نپذیرفته و شعار اسلام اصیل محمدی را شامل همه فرقه‌ها، ملیت‌ها و میهن‌های اسلامی، احترام به ادیان و اعتقاد به همزیستی مطرح کرده است.

در ادامه این آیه می‌گوید: ای مردم، ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را ملت‌ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. این مطلب اولین نکته در گفتمان توحیدی امام خمینی (ره) است.

وی ادامه داد: نكته دوم دعوت از مسلمانان و همه مذاهب در تمام نقاط جهان برای تجمع حول شعار برادری و اتحاد است، زیرا موفقیت ما به این بستگی دارد که چقدر ما به اين شعار نزدیک هستیم و چقدر از این اصل اساسی که بسیاری آن را نادیده گرفته‌اند، فاصله داریم.

مؤمنان با هم برادرند، پس میان دو برادر خود صلح کنید و از خدا پروا کنید باشد که مشمول رحمت شوید (10 الحجرات)، و همه با هم به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد کنید در حالی که با هم دشمن بودید پس خدا میان دلهایتان آشتی داد پس به فضل او برادر شدید و در لبه پرتگاه گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد، خداوند آیات خود را برای شما تبیین می کند، تا هدایت شوید (103) آل عمران.

 کافی است وضعیت مسلمانان در قرون و دهه‌های اخیر به ویژه در چهار دهه گذشته را مرور کنیم، تفرقه و دشمنی چه قدر از نظر تلفات جانی، جسمی، کشوری و عواطفی در اثر جنگ‌ها بر ما تحمیل کرده است. جنگ‌های دیگران در کشورهای ما و غارت ثروت‌های انسانی و فکری و مادی ما؟! این همان عامل تفرقه است که ما با حضور همه عواملی که موجب آتش افروزی وجنگ و نزاع در بین مسلمانان می‌شوند، چندین‌ بار درخواست داشتیم که دست از تفرقه بردارید.

 تجربه گذشته و امروز و مرور بر وقایع و تأمل در حکمت آیات قرآنی که به همه ما آموخت که باید به ندای فطرت گوش فرا داد که اخوت ایمانی و وحدت اسلامی بر اساس توحید را می‌طلبد. جامعه اسلامي بدون آنها (کلمة توحید و توحید کلمه) قیام نمی‌کند.

حجت الاسلام دکتر محمدمهدی تسخیری گفت:‌ نكته سوم، شکستن سدی به نام ترس است. نباید از استکبار جهانی ترسید و باید با اتخاذ منطق حکمت در معاملات بین المللی و ایجاد یا تقویت اتحادیه‌ها و گروه‌های اسلامی در سطح کشورها و نهادها و مردم با این مسئله مبارزه کرد. همچنان که در آیه شریفه آمده است:این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بی‌اساس،) می‌ترساند. از آنها نترسید! و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید! (175) آل عمران.

امام خمینی رحمة الله عليه فرمودند: واژه ترس در فرهنگ شهادت جایی ندارد. این اصل در زمان زندگی امام و پس از ایشان در زمان مقام رهبری موجب برکات فراوانی برای جامعه اسلامی گشته است. البته در سطوح مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی، آموزشی و اخلاقی در صحنه واقعی پیاده شده است. نه محاصره اقتصادی طاقت فرسا و نه ترورهایی که موجب شهادت بیش از هفده هزار شهید بی‌گناه تأثیر گذاشت، و نه کودتاهای نظامی که در آن زمان توسط هر دو اردوگاه غرب و شرق مورد مطالعه قرار گرفت و نه جنگ هشت ساله، و قضایای‌ دیگر نتوانست در دل ما ترس ایجاد کند.

زیرا اراده ملت بر اساس این اصل خم نخواهد شد. زیرا ما تکیه بر اراده مردم و رهبری خردمندانه و توکل بر خدا داریم و دست خدا بالای دست همه مستکبران است. آنچه را که مردم و مقاومت و نهضت‌های اسلامی و دیگر نیروها شاهد آن هستند، این است که استکبار درصدد تضعیف آنهاست. این همان چیزی است که امروز از نظر پیشرفت و پیروزی و گذر از مرحله ترس از نظام استکبار شاهدیم و در آن تردیدی نیست. انقلاب اسلامی نقش روشن و تاثیرگذاری بر این جنبش‌ها داشت، به ویژه امام راحل تأثیر معنوی و اخلاقی خاص بر مردم داشتند و نور ایشان در دل مجاهدانی که از حقوق خود دفاع می‌کردند، نفوذ کرد.

وی در نکته چهارم خود اظهار کرد: آرمان فلسطین اصل دیگری است که امام راحل (ره) به آن توجه داشت. امام خمینی (ره) بارها اعلام کرده‌اند که روز قدس نه تنها روز فلسطین است، بلکه روز اسلام است، روز رسول خدا (ص) و روز حکومت اسلامی است و وقت آن رسیده است که ابرقدرت‌ها باید بفهمند که دیگر نمی‌توانند در کشورهای اسلامی پیشروی کنند. روزی می‌رسد که باید همه نیروها را آماده کنیم. مسلمانان باید از آن انزوایی که آنها را به درون خود کشانده است خارج شوند و با تمام قوا در مقابل اشغالگران بایستند.

فلسطین مسئله کلیدی و اساسی است. مسئله فلسطین در وجدان امام خمینی (ره) انقلابش، یاران و دوستدارانش بود و این مثل آتش زیر خاکستری است که عده‌ای می‌خواستند آن را خاموش کنند. اما این آتش زیر خاکستر امروز به آتشفشانی فراگیر و خردکننده در جهت ریشه‌کن کردن ریشه‌های اشغالگری تبدیل شده است.

اشغال جغرافیای فلسطین و همچنین ریشه کن کردن انواع اشغالگری‌های فرهنگی، اقتصادی، نظامی و امنیتی از اقصی نقاط جهان اسلام و مردم ستمدیده تحت تاثیر اندیشه امام قرار گرفته‌اند. همه شاهد نشانه های پیروزی مقاومت هستیم و کاروان‌های پیروزی در همه سطوح دیده می‌شوند. محاصره‌ها در حال فروکش است، دلار آمریکا به سمت افول، ملت‌های اسلامی به سوی وحدت و ثبات و سرنوشت استکبار و صهیونیست‌ها به سمت فروپاشی می‌روند.

حجت الاسلام دکتر محمدمهدی تسخیری در پنجمین نکته خود بیان داشت: کرامت انسانی مسئله دیگری است برای امام خمینی (ره) اهمیت داشت. پیامبران برای دفاع از کرامت انسانی مبعوث شدند و این را به در کتب آسمانی و نیز مکتب‌های گوناگون می‌توان دید.

 امام خمینی (ره) نیز بر این باور است که انسان اسم اعظم الهی است و سایه بلند او و خلیفه خدا در همه عوالم است. او همچنین معتقد است که اسلام با دید جامع و عمیقی که به انسان دارد، اصل کمال خواهی وی را پذیرفته و آن را در جهت تکامل حقیقی و معنوی فرد هدایت می‌کند. از این نظر، حقیقت جویی و قدرت طلبی باید به گونه‌ای باشند که انسان را به خدا نزدیک نموده و به سعادت ابدی نائل سازند و نيز بر اين باور است كه عظمت انسان به روحیت روح او است. عظمت انسان به اخلاق و رفتار و کردار انسان است، نه به اینکه اتومبیلش سیستم کذا باشد، نه به اینکه گارد داشته باشد، نه به اینکه خدمه داشته باشد. اینها عظمت انسان نیست، اینها انسان را از آن مقامی که دارد منحط می‌کند.

اینکه انسان را به كشورگشایی بکشاند تا اینکه به یک مستکبر اعم از کوچک یا بزرگ تبدیل شود، همانگونه که امروزه بعضی از قدرتهای بزرگ جهانی رفتار می‌کنند. این نشانه عظمت نیست. این قدرت‌ها بر گرده مردم حکمرانی کرده و بر آنها تسلط دارند و از نیروهای مردمی برای مطامع خود بهره‌برداری می‌کنند و به بهای بردگی و بیگانگی دیگران، توسعه را در یک مکان دنبال می‌کنند.

مطالب مشابه